Cvičení s Jaroslavem Wojnarem Zooterapie Euroklíč
Rubriky Články/Aktuality Grounding – technika pro lepší sebeovládání a větší klid

Grounding – technika pro lepší sebeovládání a větší klid

G Grounding – technika pro lepší sebeovládání a větší klid MUDr. Karel Nešpor, CSc., www.drnespor.eu Princip V šestnácti letech jsem se zúčastnil semináře americké jógínky českého původu paní Ossius. Ta v souvislosti s jógovou relaxací řekla, že nelze myslet na prst u nohy a zároveň být ve stresu. Bral jsem to jako nadsázku. Až o mnoho let později jsem si uvědomil, že se vlastně jedná o techniku, která se v psychoterapii nazývá „grounding“. Ta se používá k mírnění úzkostných stavů, zvládání stresu, překonávání nepříjemných a vtíravých vzpomínek u posttraumatické stresové poruchy, proti sebepoškozování, při flashbacku nebo ke zvládání bažení. Existují desítky možností, na co konkrétně se soustředit. Některé příklady:Vnímání vlastního těla: Uvědomit si pocity na chodidlech a v prstech u nohou, v prstech u rukou nebo se zaměřit na pocity při záměrně vyvolaném smíchu. Zvláštní místo zde zaujímá uvědomování si dechu. Dech lze pasivně pozorovat nebo se soustředit na pohyby břicha při bráničním dýchání a prodlužovat výdech. V druhém případě se vlastně jedná už o relaxační techniku. Zdvižení ramen často provází rizikové emoce a směruje dech do horních částí plic. To je neefektivní a zvyšuje míru stresu. S jistou mírou zjednodušení lze říci, že klíčem k bráničnímu dýchání v každodenním životě je držet ramena dole.Vnímání okolí: Něčeho se dotknout, vnímání vůně, naslouchání zevním zvukům, poslech hudby atd.Zaměření na mentální úkol: Zpaměti násobit čísla, v duchu popisovat, co člověk právě dělá (např. si říkat „uklízím“), něco příjemného si představit, recitovat určitý text nebo báseň atd.


Kterou možnost zvolit

To, že existuje tolik možností, je jistě výhoda. Naskýtá se ale otázka, zda jsou tyto možnosti rovnocenné. Domníváme se, že nikoliv, a ukážeme to na příkladech.
– Hněv a bažení připravují tělo na boj a krev i energie stoupá do hlavy a rukou. V této situaci bude účinnější se zaměřit na pocity v chodidlech a prstech nohou nebo brániční dýchání spíše než na pocity v rukách. Naopak strach připravuje tělo na útěk a energie se stahuje dolů do nohou. Vhodnější proto bývá soustředění na prsty u rukou. Klidné brániční dýchání bude ovšem užitečné i v tomto případě.
– Anonymní alkoholici používají speciální mince se symboly abstinence. Dostávají je nově příchozí a ti, kdo mají výročí abstinence. Ke zvládnutí bažení po alkoholu bude jistě účinnější si takovou minci prohlížet, než se zabývat nějakým běžným penízem.
– U člověka orientovaného na duchovní hodnoty bude patrně účinnější opakování vhodné modlitby nebo mantry než opakování neutrálního textu.

Kontraindikace a závěr

Grounding se nesmí používat při rizikových činnostech, jako je např. řízení motorového vozidla. Jinak považujeme grounding za prospěšnou a bezpečnou techniku. Ta se často kombinuje s jinými postupy, např. relaxačními technikami nebo uvědomovaným, pomalým pohybem, jak k tomu dochází při cvičení jógy nebo čchi-kungu. Vhodná je také kombinace s jinými psychoterapeutickými postupy.




 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Náhodné obrázky z naší Galerie

IMG_1248
IMG_0179
P6231588
krajske_shromazdeni_...
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.