Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
O zdraví Rady pacientům Jak zvládnout podzimní deprese (Ordinace.cz)

Jak zvládnout podzimní deprese (Ordinace.cz)

P Podzim je období, kdy nás více než jindy přepadá depresivní nálada, jsme unavení, skleslí, podráždění, máme větší chuť na sladké a při pohledu z okna bychom nejraději zalezli zpátky do postele s teplým čajem nebo čokoládou v rukách. I vy trpíte každoročně tzv. sezónní podzimní depresí?

 

Je statisticky dokázáno, že se u většiny lidí v měsíci listopadu projevuje zhoršení nálady, které jsme si zvykli běžně označovat jako depresi. Pravý pojem deprese patří stavu vážnějšího charakteru, kdy je zapotřebí tuto poruchu psychického naladění řešit pod odborným dohledem. Jak bylo již zmíněno u větší části populace se jedná spíše o výskyt nepříznivých nálad, kterým podléhají více ženy. Není přesně známo, co je příčinou podzimní skleslosti a smutku, určitě se na něm podílí nedostatek světla, chladné a ponuré počasí, tlak v zaměstnání na splnění úkolů konce roku, ale také blížící se vánoční čas, který se celá řada z nás naučila spojovat místo s radostným očekáváním s předvánočním úklidem, shonem a stresem z toho, že vánoce nelze odložit, protože nic určitě nebude hotovo včas.

Každý rok se ptáme, jak se tomuto stavu vyhnout a každoročně zjišťujeme, že se nám to nedaří. Člověk s těžkou depresí patří samozřejmě pod ochrannou ruku psychiatra, ale pro ty, kteří propadají trudomyslnosti pouze na podzim, několik rad existuje.

  • Pokud je to možné, snažte se co nejvíce pohybovat u zdrojů světla. Jinými slovy, pořádně si v celém bytě rozsviťte, případně se můžete zúčastnit tzv. fototerapie, nebo-li léčby světlem pod lékařským dohledem.
  • Spěte minimálně 7 hodin denně. Pokud trpíte nespavostí, používejte přírodní uspávadla.
  • Nezapomeňte na pravidelnou konzumaci ovoce a zeleniny a vitamínu C a D. Vitamín C je silný antioxidant a vitamin D působí antidepresivně. Vyhýbejte se mastným a těžkým jídlům, které zatěžují trávení a přeorientujte se na kuřecí nebo krůtí maso, ryby, celozrnné potraviny, ořechy nebo klíčky.
  • Občas si zacvičte. K tomu se většinou člověk sám nedonutí, takže je dobré se domluvit s partou lidí, se kterými se i příjemně odreagujeme, na pravidelném volejbalu, kuželkách, józe, halovém fotbálku, plavání, sauně nebo třeba na hře šachů. Pokud jste nesportovní typ a nemáte kamarády, choďte občas do práce pěšky.
  • Víkendové dny věnujte svým blízkým, koníčkům, odpočinku.
  • Využijte každého slušnějšího dne k pobytu v přírodě.
  • Pracujte s chutí, nepřepínejte se a nenechejte se otrávit, využívejte pracovní přestávky na jídlo. Nepříjemné věci řešte hned po ránu, ať na ně nemusíte celý den myslet.
  • Těšte se i z maličkostí, které den přináší. Zkuste brzké setmění věnovat aktivitě, na kterou jste v létě neměli čas.
  • Pestré barvy Vám zaručeně zvednou náladu. Vyzdobte si prostor, ve kterém se nejdéle zdržujete, barevnými doplňky.
  • Mnoha lidem hudba pomáhá zlepšovat náladu a vyvolává v nich příjemné pocity či dodává potřebnou energii. Proto pokud překonáváte složité období, pusťte si svou oblíbenou píseň.
  • Trénujte odolnost nervové soustavy, neklaďte si nereálné cíle.
  • Naučte se hledat potěšení z běžných věcí, které nás obklopují a které si v běžném shonu ani neuvědomujeme.


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

v-dolina2011-17
05_prijezd_2409-2357
22
okolo-msk2011-201
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.