Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
O zdraví Rady pacientům Prevence rakoviny a osteoporózy: méně opalovacího krému (Ordinace.cz)

Prevence rakoviny a osteoporózy: méně opalovacího krému (Ordinace.cz)

P okud bychom to zjednodušili, tak použití opalovacích krémů s vysokým faktorem zvyšuje riziko vzniku osteoporózy nebo dokonce i rakoviny. Přečtěte si proč.

Vitamín D je pro organismus velmi zásadní – jeho nedostatek výrazně zvýší riziko vzniku onemocnění, jako jsou bolestivá osteoporóza či svalová slabost. Zvyšuje také rezistenci tkání vůči inzulínu, má vliv na srdeční selhání a na vznik karcinomu – zejména tlustého střeva a prostaty. U dětí způsobuje nedostatek vitamínu D, kalcia a fosfátů rachitidu neboli křivici. Podle odborných studií nedostatkem vitamínu D trpí polovina populace.

„Vitamín D je nepostradatelný pro vstřebávání vápníku a fosfátů v lidském těle. Pokud se organismus člověka potýká s deficitem vitamínu D, dříve či později se to projeví na jeho zdravotním stavu. Zvláště u malých dětí a starších lidí je třeba hladiny vitamínu D v těle hlídat,“ říká MUDr. Ivo Sotorník, DrSc. ze společnosti synlab czech a dodává: „V případě podezření na nedostatek vitamínu D, pro který jsou charakteristické projevy, jako je například osteoporóza, zlomeniny, nejistá chůze či nestabilita je na místě podstoupit laboratorní vyšetření, které poskytne přesné informace o koncentraci vitamínu D v organismu. Pokud se potvrdí nedostatečné hodnoty vitamínu D, navrhne lékař efektivní formu jeho kompenzace.“

Rizikovými jsou pak všechny stavy, u kterých se deficit vitaminu D často objevuje. Například při diabetes, dlouhodobé terapii glukokortikoidy, při chronickém selhávání funkce ledvin, při poruchách trávení a narušení vstřebávání základních živin z trávící soustavy nebo při revmatických onemocněních.

Sluníčko jako zdroj nestačí

Přirozeným zdrojem vitamínu D je sluneční záření. Ne každý si však z časových nebo zdravotních důvodů může pobyt na slunci dovolit. Dospělý jedinec je ze slunce schopen získat až 95 % potřebné denní dávky vitaminu D, 5 % pak z potravin. „Tělo nezačíná vitamín D vytvářet ihned poté, co vyjdeme na sluníčko, je potřeba zůstat tam nějakou dobu - pro efektivní tvorbu vitamínu D by měl dospělý člověk trávit na slunci dobu 20 až 30 minut dva až třikrát týdně, a to s odkrytou hlavou a horními končetinami. Také záleží na vašem fototypu - světlovlasí lidé vytvářejí významně více vitamínu D za stejnou dobu než tmavovlasí a lidé s tmavou pletí.“ říká MUDr. Ivo Sotorník, DrSc. a dodává: „Jak ale stárneme, tak má kůže stále nižší schopnost vitamín D vytvářet. Navíc se snižuje i schopnost střev absorbovat vápník. Je si však třeba uvědomit, že ve stáří významně klesá schopnost kůže vytvářet vitamin D po expozici na slunci. Snižuje se též střevní absorpční kapacita pro vápník.“

Na tom, že vitamín D lidem chybí, může mít vliv i osvěta o ochraně před slunečním zářením. Používání opalovacích prostředků s ochranným faktorem zhoršuje tvorbu vitamínu D ze slunečních paprsků. Například krém s faktorem 15 absorbuje až 93 procent dopadajícího UVB záření nezbytného pro tvorbu vitamínu D, krém s faktorem 30 dokonce 97 procent.

Jak tedy dostatek vitamínu D v těle zajistit?

Možná vás teď také postihla pochybnost, zda nepatříte mezi ohrožené jedince, protože se ze strachu z rakoviny kůže sluníčku spíš vyhýbáte. Proto jsme za vás položili MUDr. Ivo Sotorníkovi, DrSc. tyto otázky.

Jak poznám, že mám vitamínu D nedostatek?

„Jaké mohou být indicie? Typickým projevem je osteoporóza, častější zlomeniny zvláště pak ve vyšším věku. Platí, že čím dříve se s účinnou kompenzací s vitamínem D začne, tím lépe. Při podezření na nedostatek vitamínu D v organismu byste měli jít na vyšetření – v laboratoři z krve zjistí koncentraci vitamínu D v krvi. Na vyšetření vás může poslat váš ošetřující lékař, některé laboratoře nabízejí toto vyšetření i pro samoplátce.“

Mohu nějak podpořit tvorbu vitamínu D v organismu?

„Mimo sluneční záření je možné vitamín D v těle kompenzovat konzumací vybraných potravin jako jsou například v tresčí játra a maso tučných mořských ryb. V menší míře je vitamín D též ve vejcích a játrech dalších živočichů. Možné je též, ideálně po konzultaci s lékařem, použití farmak ať již podávanými ústy nebo nitrožilně.“

Zdroj: Ordinace.cz


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

konf-bez-barier03
15_zahajeni_2609-103...
IMG_5430
cyklomaraton-k24-201...
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.