Cvičení s Jaroslavem Wojnarem Zooterapie Euroklíč
O zdraví Rady pacientům Rádce pacienta: prověřte si nemocnici, než do ní nastoupíte (Ordinace.cz)

Rádce pacienta: prověřte si nemocnici, než do ní nastoupíte (Ordinace.cz)

I když vás lékař posílá do nejbližší nemocnice, využijte své právo vybrat si ji sami. Jděte se tam nejprve podívat a pozorujte, jak se chová personál, jak na vás působí prostředí. Pak se trochu poohlédněte po internetu na diskuse pacientů, nebo si vyslechněte zkušenosti těch, kteří v ní už byli. Nastupte pak do té nemocnice, která vyjde z vašeho soukromého průzkumu jako nejlepší.

Každý pacient má právo zvolit si zdravotnické zařízení, kde bude hospitalizován. Kromě situace, když ho do nemocnice doveze záchranná služba – to je pak volba na ní. Než tedy někam nastoupíte, zjistěte si podrobnosti. Prvořadé je samozřejmě to, aby vám mohla poskytnout ten výkon či vyšetření, které potřebujete. Zajímejte se o kvalitu poskytované zdravotní péče, počty provedených zdravotních výkonů, názory ostatních pacientů. I když je příjemné, že to za vámi mají příbuzní kousek, neměla by naopak hrát až takovou roli vzdálenost od místa bydliště.

Podle čeho vybírat
Váš praktický lékař vám jistě doporučí nemocnici, s níž má dobré zkušenosti. Dobrý zdroj informací přináší internet, podívejte se, má-li vámi zvolené zařízení internetové stránky a co na nich prezentuje. Je-li nemocnice kvalitní, má národní či mezinárodní akreditaci, nebo se o ni alespoň uchází. Nemocnice, které toto ocenění kvality mají, splňují velmi náročné požadavky na kvalitní a bezpečnou péči o pacienty, sledují rizikové oblasti a mohou díky tomu rychle odstraňovat nedostatky.

Mohou vám být užitečné též informace od lidí z vašeho okolí, kteří v nemocnici byli. Navštivte zvolenou nemocnici osobně, všímejte si, zda je tam čisto, jak se chová personál, požádáte-li jej o nějaké informace. Ptejte se také ostatních pacientů.

Co vzít s sebou
Doklad totožnosti a průkaz pojištěnce. Starší záznamy o svém onemocnění (kopie lékařských zpráv), lékař z nich lépe a rychleji získá informace o vašem zdravotním stavu.

Co naopak nevzít
Větší množství peněz a cenností, šperky, kreditní karty, cennou elektroniku. Nemocnice ručí za odložené věci, ale jen za ty, které se obvykle do nemocnice přinášejí. Nepočítejte s tím, že zdravotnické zařízení převezme odpovědnost za vyšší sumy peněz a cennosti, pokud si je neuložíte do trezorů k tomu určených.

Příjem do nemocnice
Ve většině případů je pacient přijímán na základě doporučení registrujícího lékaře nebo ambulantního specialisty. Nastanou samozřejmě situace, kdy jste nuceni přijet do nemocnice akutně, bez doporučení lékaře.

Přijímající lékař vás seznámí s důvodem přijetí a s plánem zdravotní péče v průběhu hospitalizace. Vyšetří vás a bude se ptát na vše, co se týká vašeho aktuálního zdravotního stavu a jaké nemoci jste prodělali.

Vyptávejte se také – měli byste vědět, co se s vámi bude dít, jaká vyšetření vás čekají, v jakém časovém horizontu. Po úvodním příjmu vás sestra odvede na pokoj a seznámí vás s chodem oddělení. Dodržujete-li speciální dietu, můžete požádat o setkání s dietní sestrou. Zeptejte se na možnost návštěv.

Pokud vás nemocnice vybavila identifikačním náramkem, nesundávejte jej po celou dobu hospitalizace. Civilní oblečení budeme muset svléknout a dát ho budˇdo skříně, nebo do šatny. Pokud nebude ve vašem dosahu, vyžádejte si potvrzení o jeho odevzdání – a to včetně popisu oblečení. Případnou ztrátu či poškození nelze reklamovat, pokud tyto údaje chybějí. Pokud máte cennosti, zeptejte se na možnost dát si je do trezoru. V tom případě opět požádejte o doklad o převzetí, i s popisem.

Na co zdravotníky upozornit
Zdravotníky informujte o lékové, potravinové či jiné alergii, jíž trpíte. Zvláště pokud se mění personál, raději upozorňujte znovu. Zdravotníky také informujte o všech užívaných lécích. Bez vědomí personálu sami žádné léky neužívejte. Je důležité, aby měl personál informace o tom, co zvládnete (při pohybu, osobní hygieně, jídle, při vstávání, používání toalety, oblékání apod). Upozorněte na svá omezení, zvyky a potřeby, aby ošetřující personál počítal s asistencí, pokud ji potřebujete.

Respektujte nařízení
Respektujte zákaz kouření v objektu nemocnice s výjimkou míst k tomu určených. Alkoholické nápoje není vhodné konzumovat v průběhu hospitalizace, z tohoto důvodu je i zákonem upraven zákaz prodeje alkoholických nápojů ve zdravotnickém zařízení. Pokud si s sebou do nemocnice vezmete mobilní telefon, respektujte zákaz používání mobilních telefonů v blízkosti některých přístrojů či provozů. Při telefonování berte ohled na ostatní pacienty.

Zdroj: Rádce pacienta - Příručka ke zlepšení bezpečí pacienta


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Náhodné obrázky z naší Galerie

m-r-polsko2011-03
rovna_prava_pro_vsec...
rovna_prava_pro_vsec...
img_9040
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.