Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce II. * Zooterapie Euroklíč
Banner
O zdraví Cvičení Od bolestí zad a kloubů vám pomůže cvičení v autě a v kuchyni (Ordinace.cz)

Od bolestí zad a kloubů vám pomůže cvičení v autě a v kuchyni (Ordinace.cz)

Bolesti zad, kloubů a svalů si způsobujeme sami vysedáváním u počítače, obezitou a špatně zvoleným sportem. „Naučím vás metodu, díky které můžete bolestem předejít. Cvičit můžete v autě i u kuchyňské linky,“ říká v rozhovoru MUDr. Michaela Tomanová, MBA, primářka a ředitelka Rehabilitačního ústavu Brandýs nad Orlicí.

Je nutné věkem dospět k bolestem při pohybu? V jakém věku se to dá považovat za normální?

„Ano, samozřejmě nikdo nezůstane věčně mladý a v plné síle. Nicméně naší snahou by mělo být udržet si co nejlepší zdraví a kondici co nejdéle. Značný podíl na naší ne vždy zcela optimální tělesné, ale i psychické formě nese současná uspěchaná doba, špatné návyky a životní styl. Nelze tedy říci v jakém věku je „normální“, že vás začne něco bolet. Mám pacienta, který je ve svých 85 letech víc fit než mnozí padesátníci. Moje rada zní: Pravidelné cvičení. Neznamená, že vždy musíte „klasicky cvičit“, naše nová metoda cvičení s názvem Infinity umožňuje provádět v určité míře cviky kdekoliv a kdykoliv i téměř „neviditelně“- v práci, na cestě v autě, doma u kuchyňské linky. Pravidelným cvičením si zlepšíte celkovou pohyblivost, pružnost i stabilitu těla. Můžete pozitivně ovlivnit bolest pohybového ústrojí. Současně se při cvičení uvolňují endorfiny, které pomohou zlepšit náladu a odbourat případný stres. Celkově si tak prokrvíte organismus a posílíte imunitu. Toto všechno jsou faktory, které vám umožní cítit se stále mladí, pružní a bez bolestí.“

Jak se naší kondici podepisuje častější a dlouhodobé sezení u počítače, v autech?

„Sedavý styl života je trendem dnešní doby. Sezení u počítače či televize sice není pro naše tělo optimální, protože jeho konstrukce byla původně uzpůsobena pro lov a aktivní pohyb, můžeme ovšem minimalizovat či neutralizovat negativní dopady současného životního stylu. Vím, že spoustě lidí to bude znít jako klišé, ale všichni, kteří již měli nebo mají bolesti a problémy pohybového ústrojí, vědí, že pravidelné cvičení je to nejefektivnější a zároveň mnohdy nejlevnější řešení. Spíše než kupovat drahé preparáty, či navštěvovat spousty lékařů si zkuste třikrát denně udělat pár minut času a zacvičte si.“

Existuje účinná prevence bolestí - a kdy s ní začít?

„Budu se opakovat, ale účinná prevence bolestí pohybového ústrojí je již pravidelné cvičení. Neexistuje přesné doporučení kdy s ním začít. Obecně platí, že čím dříve začnete, tím lépe. Existuje spousta metod a cviků, které si můžete vybrat. Některé jsou vhodné, jiné méně.“

Jak poznám, které je pro mne nejvhodnější?

„Podle mého názoru je důležitá jednoduchost na pochopení, variabilita a možnost autoterapie.“

Může se na problémech podepsat například i jednostranný sport - nebo chyby, které při sportování děláme?

„Určitě ano. Nepřiměřená nebo jednostranná sportovní zátěž, ale také chyby při sportu či cvičení mohou způsobit nadměrné opotřebení kloubů, či přetížení některých svalů. Obecně se doporučuje, ať už provozujete jakýkoliv sport, vždy zařadit i protahovací a uvolňovací cviky před a po skončení sportovní zátěže. Před sportem je vždy nutné svaly zahřát a po sportu je zase potřeba svaly protáhnout a uvolnit. Cviky Infinity jsou vhodné jak pro zahřívání a aktivaci svalů, tak i pro následné uvolňování, protahování a relaxaci. Můžeme je využít při všech druzích sportů. Lze je využít i v oblasti sportovní medicíny.“

Často se dělá rovnítko mezi obezitu a bolest kloubů - platí to? A pokud člověk už obézní je, jak se začít hýbat, aby si spíš neublížil?

„Nemůžeme striktně říci, že všichni obézní trápí bolesti kloubů. V podstatě je obezita jedním z možných faktorů, který přispívá k rychlejšímu opotřebení kloubů a tím způsobené bolesti. Nadměrná váha způsobuje vyšší zatížení kloubů, které se při mnoha cvičeních ještě znásobí. Proto se doporučuje zvolit spíše cvičení v bazénu, které pomáhá nadlehčovat váhu těla a ulevuje tak kloubům.“

Měli bychom případnou bolest tlumit, nebo hned jít za odborníkem a hledat příčinu?

„Bolest je první signál, kterým nám naše tělo říká, že je s ním něco v nepořádku. Je to takový posel a ochranný faktor, kterým nás chce tělo přimět něco změnit. Ignorováním bolesti či pouhým polykání tablet na její tlumení pouze zhoršujeme následky, které nám hrozí, když neposlechneme výstražná upozornění. Pokud je bolest čím dál častější, vůbec nepřestává a naopak se stupňuje, rozhodně bych doporučila vyhledat odbornou pomoc. Mnoho mých pacientů, kteří přijdou včas, se vyhne nutnosti operační léčby. S „pouhým“ cvičením a rehabilitací se jejich zdravotní stav zlepší natolik, že odchází téměř nebo zcela bez bolesti i bez chirurgického zákroku. Podle mého názoru je nejdůležitější, aby pacient sám chtěl a aktivně se podílel na své léčbě.“

Co považujete za optimální dávku pohybu - jistě je to individuální, takže podle jakých kritérií se určuje?

„Samozřejmě je to čistě individuální. Optimální je laicky řečeno to, co nám dělá „dobře“. Každý má své fyzické limity jinde a jinak nastavené. Nejdůležitější je abychom se při cvičení cítili příjemně, zbytečně se nepřetěžovali a cvičili jenom tak, jak nám naše tělo dovolí.“

Doporučujete nějaký všestranně prospěšný druh pohybu, některý sport?

„Veškeré sporty, které se dělají na vrcholové úrovni, jsou více či méně jednostranně zaměřené, což není pro tělo ideální. Na druhou stranu jakýkoliv sport či pohyb je lepší než celé dny jen sedět a nedělat nic. Moje doporučení, pokud se chcete udržet v kondici, protáhnout tělo, povzbudit mysl a načerpat energii, je zvolit kondiční cvičení a preventivní programy. Samozřejmě nabídnu metodu Infinity, protože je vhodné pro všechny -  ať už jste vrcholový sportovec, provozujete sport rekreačně nebo jste doposud nedělali vůbec nic pro své tělo. Infinity Method byla vyvinuta i s ohledem, na to, aby ji pacient mohl cvičit sám, bez pomoci terapeuta. Umožňuje pacientovi a vlastně i zdravému jedinci, aby pokud chce, zvládl tuto terapii a toto cvičení v určité míře kdekoliv a tím i kdykoliv během dne.“

P.S.:  Infinity se metoda jmenuje podle symbolu ležaté osmičky, znaku nekonečna – anglicky infinity.

Přístě si přečtěte: Popis cviků, které vám pomohou.

autor: Renata Vyšínová, ordinace.cz
 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

priprava2011-04
14-opava-jakartovice
rakousko2011-22
P6265893
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.