Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce II. * Zooterapie Euroklíč
Banner
Rubriky Různé články Jak předejít infarktu myokardu? (Ordinace.cz)

Jak předejít infarktu myokardu? (Ordinace.cz)

I nfarktu myokardu, stejně jako jiným závažným chorobám, nelze 100% předejít. Vzhledem k častému výskytu infarktu a příbuzných chorob máme již ale po mnoho desetiletí velmi podrobně prostudováno a vysledováno, že některé stavy jsou významně častěji spojeny s jeho výskytem. Nazýváme je rizikovými faktory.

Některé z rizikových faktorů nemůžeme ovlivnit – věk, pohlaví, rodinné dispozice. Mnohé jiné však ovlivnit můžeme a významně tím snížit riziko vzniku nemoci. Ovlivnění může být jednak za pomoci lékařem předepsaných léků, tedy „farmakologické“, jednak prostou úpravou životosprávy.

Zatímco farmakologická léčba je vyhrazena menší části nemocných s již přítomným vysokým krevním tlakem, cukrovkou či extrémně zvýšenou hladinou krevních tuků, dodržování režimových opatření je zcela zásadní „pro každého“.

Mezi nejdůležitější režimová opatření patří:

  • stop kouření,
  • úprava stravovacích návyků,
  • redukce hmotnosti,
  • přiměřená fyzická aktivita,
  • omezení nadměrné konzumace alkoholu,
  • snaha zvládat stresové situace a jejich eliminace.

Kouření

Kouření cigaret je zcela nepochybným a zásadním rizikovým faktorem pro vznik infarktu myokardu, ale i řady dalších život ohrožujících chorob. Jedná se o nejzhoubnější návyk lidstva, který se podílí až na 50 % úmrtí na naší planetě. Riziko infarktu myokardu u kuřáků je minimálně dvojnásobné, ale u jedinců mladších 50 let je zvýšeno 5x a nezávisí přímo na množství vykouřených cigaret. Naproti tomu některé typy rakoviny plic souvisejí přesně s množstvím kuřáckých let a počtu vykouřených cigaret za den. Kdo vykouřil více než 200 000 cigaret za život má riziko zvýšeno až 20násobně.

K odnaučení kouření významně pomáhá poradenská péče ve specializovaných ambulancích. Jejich seznam lze spolu s mnoha užitečnými radami nalézt na www.odvykani-koureni.cz.

V současné době se považuje za prokázané, že jednoznačně škodí i kouření pasivní, dokládá to mimo jiné pokles počtu infarktů napříč zeměmi Evropské unie, ve kterých se přestalo kouřit v restauračních zařízeních.

Změny ve stravování

Ve stravě je obecně třeba snížit podíl živočišných tuků, zvýšit přísun čerstvé zeleniny a ovoce (doporučují se 3 porce zeleniny a 3 porce ovoce denně), zabránit nadměrnému příjmu kuchyňské soli (aktivně nepřisolovat, omezit příjem nekvalitních uzenin). Vyhnout bychom se měli smaženým potravinám, z příloh vynechat hranolky a knedlíky. Nejvhodnějším z mas jsou zejména ryby (kvalitní rybí pokrm by měl být v jídelníčku alespoň 2x týdně), případně drůbež. Naopak červená masa a vepřové pouze v umírněném množství.

Konzumace alkoholu

Příjem alkoholu patří k nejvíce diskutovaným otázkám prevence myokardu.
„Většina z nás s potěšením přijímá zprávy o tom, že zejména konzumace vína má protektivní vliv před kardiovaskulárními chorobami. Rozhodně se však nedá za potvrzené považovat, že „čím více – tím lépe“; spíše se držte doporučení, že prospívat může maximálně jedna sklenka u žen a dvě u mužů,“ upozorňuje doc. MUDr. Vilém Danzig, Ph.D., z II. interní kliniky kardiologie a angiologie Všeobecné fakultní nemocnice v Praze a 1. LF UK.

Redukce hmotnosti

U lidí s nadváhou a obezitou je zcela zásadní i omezení celkového kalorického příjmu. Velmi naléhavým důvodem ke snižování tělesné hmotnosti je objem pasu nad 102 cm u mužů a nad 88 cm u žen.

Fyzická aktivita

Tělesná hmotnost nezávisí jen na energetickém příjmu a složení potravy, ale i na výdeji energie fyzickou aktivitou. Doporučuje se provádět středně náročnou aerobní aktivitu alespoň 2,5 – 5 hodin týdně, intenzitu a druh zátěže je třeba volit individuálně i s přihlédnutím k vlastním preferencím. Ne každý má kladný vztah ke sportování, ale i běžné aktivity denního života jej mohou nahradit (rychlá chůze, chůze do schodů, tanec, práce na zahrádce…).

Eliminace stresu

Psychosociální stres je nejhůře měřitelným a nejdiskutabilnějším rizikovým faktorem. Deprese, anxieta (nadměrný strach), ale i životní osamělost a obecně nízký socioekonomický status jsou považovány za významnější rizikový faktor předčasného vzniku infarktu než velké pracovní zatížení v rodinném životě spokojeného podnikatele. Zbytečně vyvolávat stresové a konfliktní situace a vyhledávat je určitě zdraví prospěšné není. Nadměrnou psychickou zátěž je vhodné kompenzovat dostatkem odpočinku, zejména aktivního.


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

okolo-msk2011-105
p1140733
11_prijezd_2509-1756
hipo6
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.