Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce II. * Zooterapie Euroklíč
Banner
Rubriky Různé články Nejpravděpodobnější oběti nedostatku vitamínů a minerálů

Nejpravděpodobnější oběti nedostatku vitamínů a minerálů

V íte co je to avitaminóza? Je to nedostatek nějakého z vitamínů. Například nedostatek vitamínu C se projevuje kurdějemi, což je nebezpečná choroba. Lidé v dnešní době na dostatečný přísun vitaminů a minerálů příliš nedbají, protože nemají čas nebo se jim prostě nechce. Nedostatkem vitamínů a minerálů je proto v současnosti ohrožen takřka každý. Existují však skupiny lidí, u nichž je toto riziko ještě větší než u ostatních. Právě takových lidí se bude týkat tento článek.

Obvykle stačí, aby strava byla dostatečně pestrá a tělo dostane všechno co potřebuje. Některým lidem ale bohužel strava dostatečné množství vitamínů a minerálů nedodá. Mluvíme zde především o ženách a dětech v jistých fázích života a také o seniorech, o lidech, kteří drží redukční dietu, dále o chronicky nemocných a o lidech holdujícím cigaretám.

Nejdříve se zaměříme na něžné pohlaví. V předchozím odstavci bylo uvedeno, že nedostatek vitamínů a minerálních látek hrozí ženám v určitých obdobích života. Jedním z takových rizikových období je těhotenství, které zároveň patří k těm nejkrásnějším chvílím, jaké žena může prožít, viďte maminky? Nicméně těhotenství a později kojení s sebou nesou také velkou zodpovědnost. Těhotné a kojící ženy by se proto měly víc soustředit na to, co jedí. Třeba zrovna potřeba vitamínů je u žen v jiném stavu a u kojících matek o 30 až o 100 % vyšší než u jiných žen. A které vitamíny jsou pro gravidní zvláště důležité? Samozřejmě vitamín C, dále B1, B2, B6 a kyselina listová. Z minerálů jsou to pak železo, zinek, jód, vápník a hořčík. Všech zmíněných živin by mělo být ve stravě budoucí i kojící maminky větší množství.

Dostatečný přísun vitamínu C, E, beta-karotenu a všech vitamínů skupiny B by měly dostávat i organismy žen, které užívají hormonální antikoncepci. Zvlášť důležitá je v tomto případě i kyselina listová.

Je naprosto běžné a jasné, že když dítě roste a dospívá, potřebuje jeho tělo více živin i energie, kterou pak využívá při tvorbě nových tkání. I tady je zapotřebí hlavně kyseliny listové, ale také vitamínů B1, B2, z minerálů pak železa, jódu a vápníku.

O těch nejmladších už byla řeč. Zaměřme se nyní pro změnu na ty nejstarší z nás, tedy na seniory. Vždyť i oni jsou jednou z rizikových skupin. Životní styl i stravovací návyky lidí se mění. V souvislosti s tím může u starších lidí nezřídka nastat deficit určitých látek. Dalším důvodem takového deficitu mohou pak být jisté nemoci, které trápí zvláště starší lidi. Organismus staršího člověka potřebuje například více beta-karotenu, vitamínů jako je vitamín D, C, E, B1, B2, B6. Také vyšší přísun vápníku tělu seniora prospěje.

Netroufla bych si tvrdit, že držet občas nějakou redukční dietu je špatné. Když má někdo pocit, že mu to může pomoci nebo když mu to doporučí třeba lékař, či nějaký jiný odborník, tak proč ne. Na druhé straně je ale pravda, že pokud je redukční režim 1 500 kcal, tak je hrozně nesnadné dodržet přísun veškerých potřebných živin. Osobám, které drží redukční dietu delší dobu, hrozí především nedostatek vitamínů rozpustných v tucích, tedy vitamínů A, D, E a K. Při déletrvající redukční dietě je totiž omezená konzumace tuků. Nekonzumuje-li člověk během diety více ovoce a zeleniny, nezbývá mu vlastně nezbývá nic jiného, než doplňovat potřebné vitamíny prostřednictvím multivitaminových preparátů, které obsahují minerály.

Osoby trpící nemocemi trávicího traktu, poruchou vstřebávání tuků, pacienti s cukrovkou i lidé, kteří musí dodržovat nějakou dietu, třeba bezlepkovou, stravovací možnosti všech těchto lidí jsou kvůli nemoci nějakým způsobem omezené. Právě proto jim mohou chybět některé vitamíny, minerály a stopové prvky. Takovou situaci lze vyřešit a nedostatek odstranit užíváním vhodné preparátu. Nejdřív je ale nutné probrat to s lékařem.

Třeba diabetici by měli konzumovat více vitamínu C, který je významným antioxidantem a má svůj podíl i na tvorbě kolagenu. Kolagen je látka, díky které jsou cévy pružnější. Nehledě na to, že kvůli vyššímu obsahu glukózy se vitamín C nemůže dostat do buněk. Tito lidé potřebují také více vitamínu E a vitamínů skupiny B.

Lidé s tukovou malabsorbcí mají zase zapotřebí více vitamínů rozpustných v tucích, což už v podstatě vyplývá z názvu jejich nemoci. Antioxidační vitamíny, tedy zejména vitamíny C, E a kyselinu listovou by měly dodávat tělu osoby, u kterých hrozí větší riziko vzniku nemocí srdce. Takoví lidé potřebují také více zdravých tuků (nenasycených mastných kyselin). Vyšší příjem kalcia i doplnění látek, díky nimž jej tělo dokáže vstřebat a využít, je nezbytný nejen při léčbě osteoporózy, ale také při prevenci této nemoci. Zmíněným látkami jsou například vitamín D, K1 a B6. Znovu však opakuji, že je nutné, aby pacient nejdřív všechno konzultoval s lékařem, teprve pak užíval jakýkoliv doplněk stravy.

Co se týče silných kuřáků, jejich tělo si žádá více antioxidačních vitamínů. Vitamínů C například potřebují kuřáci o 30 až o 35 % víc než nekuřáci.

Já doufám, že vám žádný vitamín ani minerál chybět nebude a zdravíčko vám bude dobře sloužit.

Krystyna Kędziorová


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

21
krajsky-odborn06
18_zahajeni_2609-123...
02-opava-jakartovice
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.