Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
Rubriky Různé články Když se nám spánek vyhýbá

Když se nám spánek vyhýbá

J edni nemohou hodiny usnout a ráno spí jako zabití, jiní sice dobře usínají, ale brzy se budí, další během noci několikrát procitají a ráno jsou jak rozlámaní. Co s tím dělat? Obecně se říká, že člověk potřebuje spát asi osm hodin denně, ale ve skutečnosti se potřeba spánku pohybuje od 3 do 12 hodin a je u každého člověka jiná. Lidé se dělí na sovy a ranní ptáčata.

Okrádat sám sebe o spánek se nevyplácí. ponocovat za pomocí černé kávy můžeme několik dní, možná týdnů, ale nakonec to odnese celý organismus, což se projeví na naší psychice i vzhledu. O spánku se říká, že je nejlevnějším kosmetickým salonem. Dostatečný spánek ve vhodném prostředí společně s přiměřenou pohybovou aktivitou a zdravou, střídmou stravou tvoří tři základní pilíře našeho zdraví.

Problémy se spánkem jsou někdy způsobeny obavami o něj - strachem, že neusnu. Velmi často je příčinou nespavosti nedostatečná spánková hygiena. Někdy jen stačí slevit z navyklého každodenního pohodlí a najít tak způsob, který nás bezbolestně odnese do říše snů. Je ale třeba splnit některé podmínky:
  1. Kupte si pohodlnou postel!
  2. Pokud váš partner chrápe, spěte v jiné místnosti, nebo si můžete zacpat uši špunty!
  3. Lehce stravitelnou večeři si dopřejte minimálně 2 až 3 hodiny před spaním!
  4. Vyvarujte se kořeněných jídel, černé kávy, cigaret a alkoholu těsně před spaním!
  5. Uvolněte se koupelí v teplé vodě a poslechem meditativní hudby, popřípadě relaxací!
  6. Večer ke spánku uléhejte pokud možno ve stejnou dobu a vyhýbejte se spaní přes den!
  7. Svou postel používejte jen na spaní, číst si, jíst nebo koukat na televizi nedoporučujeme! Vyjímkou může být pouze milování!
  8. Nedívejte se na akční filmy a horory, nečtěte napínavé detektivky, nehádejte se!
  9. Neuléhejte, dokud nepocítíte ospalost, nenuťte se usnout, to jen zvýší vaše napětí!
  10. Najděte si předspánkový rituál, který vám bude vyhovovat a pravidelně ho dodržujte!
Dříve, než sáhnete po prášcích na spaní, zachovejte se podle výše uvedených rad. Dost možná dosáhnete úspěchu i bez intoxikace chemií. Dbejte na spánkovou pohodu. Představte si třeba zapadající slunce, a relaxací odvoďte pozornost od starostí a nepříjemných myšlenek.

Anna Hlisnikovská


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

cyklomaraton-k24-201...
v-dolina2010-02
40_1soutezni_den_270...
rovna_prava_pro_vsec...
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.