Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
Rubriky Různé články Umění správného spánku

Umění správného spánku

N a první pohled se zdá, že je spánek jako spánek. Že je nejdůležitější vůbec se vyspat a všechno bude v pořádku. Lidí, kteří mají potíže s nespavostí není zrovna málo. Hláška z filmu „Vesničko má středisková“, která zní: „Nespím. Probudím se ve čtyři ráno a už nezaberu.“ Vyvolává spíš smích. Jenže, když se někdo často v běžném životě s takovým problémem potýká, tak už to taková legrace není. Alespoň pro daného člověka určitě ne. Má pak co dělat, aby se kvůli vyčerpání nezbláznil.

Každý třetí dospělý člověk se zmíněným problémem válčí. Další nepříjemnou zprávou je skutečnost, že přibývající věk nepřináší změnu k lepšímu. Co tedy dělat proto, abychom se opravdu dobře vyspali a co naopak nedělat, aby nás nespavost přestala trápit? Cpát do sebe ihned prášky na spaní, či hypnotika, to není zrovna nejlepší nápad. Rovněž není nutné prosit svého lékaře, aby nějaké ty léky předepsal. Léky mohou způsobit, že budete i během dne ospalí. Není také vyloučeno, že výsledkem dlouhodobého užívání těchto léků nebude závislost.

Začít bychom měli u našeho životního stylu. Stresu se v dnešní době málokdo ubrání a když, tak je to velice nesnadné. Spojí-li se nevyspání a příchod zimy, mají deprese, únava, ba i celkové vyčerpání organismu připraveny ty nejlepší podmínky k nástupu i rozjezdu. Co si tedy počít? Je třeba obohatit jídelníček o větší množství vitamínů a během dne nezapomínat na dostatečný přísun tekutin. K vhodným nápojům patří zejména čistá voda, samozřejmě neslazená a nápoje, které neobsahují zbytečný cukr. Obezita se totiž rovněž dovede přičinit k tomu, abychom nemohli spát. Nemluvě o tom, že při horším spánku jdou kila nahoru ještě snadněji.

Pokud si myslíte, že čím víc cvičíte, tím lépe budete spát, tak vězte, že to není tak docela pravda. Bojovat s tělesnou hmotností a dbát o svou dobrou fyzickou kondici, to je správné. Avšak minimálně pět hodin před usínáním bychom neměli být fyzicky aktivní. Tělo potřebuje zklidnit hlavně na začátku boje s nespavostí. Ono si pak zvykne, že večer má zkrátka klidový režim.

Stejně jako na jiné důležité události i na spánek je třeba se dobře připravit. Ložnici je třeba pořádně vyvětrat. Dostatek čerstvého vzduchu a dobře natřesené peřiny, se sice na první pohled mohou zdát jako úplná maličkost, kterou lze klidně pominout. Avšak i tato „maličkost“ má v rituálu správného spánku své místo a přísné dodržování pravidel je v tomto případě nevyhnutelnou nutností. Je zkrátka třeba disciplíny. Dále si budete muset zvolit hodinu, kdy budete chodit spát a samozřejmě ji dodržovat. Mimo jiné to znamená během dne si nezdřímnout ani o víkendu a dát před spánkem přednost například procházce. Večer byste měli být unavení. K přípravě nepatří pouze vyvětrání ložnice, ale také třeba teplá koupel nebo sprcha. Zklidňující a relaxační pěny, či sprchové gely vám přitom udělají dobře. Nestyďte se také požádat o pomoc čaje z bylinek, konkrétně například z meduňky nebo nějakou jinou sypkou směs, která obsahuje kozlík lékařský, chmel a mučenku.

Kromě jiných věcí, které byly již výše uvedeny je neméně důležité správně usínat. Má-li být spánek správný, musíme také správně usínat. Rozsvícená lampička nebo zapnutá televize vám v tom však nepomohou. Jakmile totiž mozkové buňky zjistí přítomnost světla, začínají fungovat. Světlo je pro mozek jakýmsi přepínačem ze spánkového režimu do režimu bdění. Všechny dřívější snahy a přípravy by se rázem staly zbytečné.

Až vylezete z teplé vody, kterou jste si před tím napustili do vany, zbude vám už jenom vyvětranou ložnici dostatečně zatemnit. Pak vám nebudou v usínání bránit ani světla z ulice. Následně už nemusíte udělat nic jiného, než si klidně lehnout. Neslibujte si však, že tato „terapie“ ihned zabere. První dny určitě usínání zrovna jednoduché nebude. V případě, že se po prvním neúspěšném pokusu nevzdáte, budete dál dodržovat přesná pravidla a nebudete nic měnit na daném postupu, můžete počítat s tím, že to prospěje vaší psychice a spánek se opět vrátí. Snaha usnout by však pro vás neměla být stresující, jinak budete ještě více vyčerpaní. I kdyby se spánek okamžitě nedostavil a nechával na sebe čekat, nevzdávejte svůj boj. V tomto případě je vytrvalost vaší nejsilnější a největší zbraní. Nezapomeňte si k ležení zvolit co nejpohodlnější pozici. Při usínání v žádném případě nemyslete na nic zlého nebo nepříjemného. Naopak se oddávejte hezkým vzpomínkám z dětství nebo na to, co pěkného jste zažili dejme tomu minulý týden. Klidně se můžete také těšit na něco příjemného, co vás čeká v blízké budoucnosti. Jelikož jsou Vánoce přede dveřmi, bude jistě fajn, když se před spaním zamyslíte, jaký dárek komu dáte, pokud v tom ještě nemáte jasno.

Já bych vám však přála, abyste neměli problémy ani se spánkem, ani s ničím jiným a vůbec se nepotřebovali učit správně spát. Ale abyste se v klidu a v pohodě mohli připravovat na přicházející svátky.

Kristyna Kędziorová


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

rovna_prava_pro_vsec...
rovna_prava_pro_vsec...
socialni-podnik03
18_zahajeni_2609-123...
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.