Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
Rubriky Různé články Zlomené srdce je nemoc, kterou je potřeba léčit

Zlomené srdce je nemoc, kterou je potřeba léčit

N ešťastná láska a zlomené srdce od nejdávnějších dob přitahovaly básníky, spisovatele, ale i další umělce. I v současnosti jsou však velmi vděčným tématem ke zpracování. Většina lidí nejspíš vnímá zlomené srdce jenom jako nějaké smutné vzdychání a pláč, který dříve či později sám od sebe utichne. Někteří jej možná dokonce považují za jakousi uměleckou nadsázku, která slouží výhradně k tomu, aby si daný příběh získal sympatie a srdce čtenářů, či diváků.

Zlomené srdce je zkrátka často vnímáno jako nějaká fikce, která existuje jenom na obrazech, v knížkách nebo ve filmech, která však nemá se skutečným životem vůbec nic společného. Jenže věc je přece jenom trochu složitější, než se na první pohled zdá. Vlastně je všechno docela jinak. Zlomené srdce totiž není žádný výmysl. Je to nemoc, která může postihnout kohokoliv. Stejně jako všechny ostatní nemoci i tahle potřebuje lék. Zatímco u jiných onemocnění často víme, čím je máme léčit, najít vhodný lék na zlomené srdce nebývá vždycky jednoduché.

Odborně se tomuto problému říká syndrom zlomeného srdce. Ztráta protějšku se málokdy obejde bez bolesti a zármutku. Lidé se však mohou s těmito pocity přece jenom lépe a snadněji smířit, když se jim podaří pochopit podstatu tohoto procesu. Ačkoliv to tak na první pohled nevypadá, hluboký zármutek netrápí jenom lidskou duši, nýbrž i tělo. Skutečnost, že zlomené srdce má i své fyzické příznaky, již byla prokázána. A o jaké že příznaky vlastně jde? Je to například snížení obranyschopnosti organismu. Zvýší se naopak krevní tlak a srdeční tep. Svaly budou slabé. Syndrom zlomeného srdce je spojen se stresem. Kvůli němu postihne celé tělo hotová záplava hormonů, především kortizolu. Zmíněný hormon se stará o to, aby organismus byl celkově ve zvýšené pohotovosti, když přijde zátěžová situace. To se týká právě hlavně stresu atd. Příliš velké množství tohoto hormonu ale vyvolává pocit těžké bolesti v oblasti srdce. Jedná se o „srdeční slabost“ v přeneseném slova smyslu. Bolest srdce, která propukne v důsledku ztráty někoho drahého, může skončit i infarktem myokardu. Vědcům se podařilo prokázat, že pokud ztratí milovanou osobu člověk, který má sklony k depresi, bude u něj riziko vzniku srdečního záchvatu až pětkrát větší, než v případě člověka, u kterého se projeví pouze jeden z výše zmíněných problémů.

Stresová kardiomyopatie, tak nazývají odborně lékaři stav, při kterém je někdo těžce zraněn emocionálně. První informace o této poruše pocházejí z roku 1990. Onemocnění charakterizuje systolická dysfunkce levé komory srdce, která se samozřejmě dostaví náhle. Právě předchůdcem této choroby je zlomené srdce. Osob trpících syndromem zlomeného srdce najdete až o desetkrát více mezi ženami než mezi muži.

Prevence se vyplatí vždycky. Platí to i v případě zlomeného srdce. Jakou u většiny případů, vlastně u všech, i tady záleží výhradně na dotyčném člověku, jestli bude preventivní opatření dodržovat. Takových opatření není pravda zrovna málo a týkají se jak psychického, tak fyzického zdraví. Člověk by si měl především připustit, že ať už se mu stalo cokoliv, není na to tak sám, jak si myslí a také vzít v potaz, že mnoho lidí řeší stejné problémy jako on nebo dokonce ještě mnohem závažnější. Nemluvě o tom, že se vždycky najde někdo nebo přinejmenším něco, co ho povzbudí. Snažit se zadržovat emocionální bolest, není dobré řešení. Tím, že dáte průchod svým citům, pomůžete vašemu tělu, aby příště reagovalo lépe na stres.

Poplakat si, když se vám chce, není žádná ostuda. Časový plán rozhodně není špatný a často je dokonce nezbytný, ne však pokud jde o bolest. Nikde není psáno, že vás smutek musí přejít do té a do té doby. I kdyby vás třeba lidé kolem vás upozorňovali, že od události, kvůli které se trápíte, uplynula už nějaká doba, kašlete na to. Doba trvání rekonvalescence je v tomto případě vaše soukromá věc a nikdo nemá právo vám do ní mluvit nebo vám ji nastavovat. Svoje ostatní psychické potřeby však nenechávejte stranou. Hledejte radost v každém dni a užívejte si i maličkostí. Doteky a něžnost se mohou stát účinnými léky. Pokud by se dostavily nějaké chronické bolesti, neignorujte je. Budete-li o něčem pochybovat, neváhejte o tom říct svému lékaři. Dělejte všechno pro to, aby strava, na které si budete pochutnávat, byla zdravá a pestrá, aby udělala radost nejen vašemu jazyku a chuťovým buňkám, ale také celému vašemu tělu. Velká čokoláda a kopec šlehačky k tomu nejsou příliš vhodnými společníky ke smutnému filmu. Nezapomínejte na spánek a neváhejte si ho dopřávat ve velkém množství. Právě on vám totiž pomůže se celkově zregenerovat.

Je-li tělo vystaveno nadměrné psychické zátěži, je třeba mu zajistit kvalitní odpočinek. Kromě odpočinku si však najděte čas i na pohyb. Tím, že se budete stále zdržovat na jednom místě a užírat se, svému zlomenému srdci nepomůžete. Místo toho si raději zaběhejte, uděláte něco pro svou duši i tělo. Vypravte se na malý výlet v doprovodu psa, čerstvý vzduch prospěje vám oběma. Máte-li pocit, že jste zranitelnější, dejte si záležet na výběru společenských akcí, kterými se rozhodnete vyplnit svůj volný čas. Tím v žádném případě nechci říct, že byste měli sedět doma a pro jistotu ani paty nevytáhnout. Je však dobré si rozmyslet, kdo z vašich příbuzných, přátel, či známých vás pochopí a poskytne vám tolik potřebnou podporu a při kom se budete trápit ještě víc. I kdyby ten dotyčný třeba byl hodný člověk, který vám úmyslně nijak ublížit nechce. Umíte meditovat? Jestliže ano, pak jste ve výhodě. Meditace totiž prokazatelně ulevuje od trápení. Pokud patříte k těm, kteří třeba dosud nemeditovali, to můžete zkusit. Třeba vám to opravdu udělá dobře.

Nyní přichází snad to nejdůležitější, a sice rady, co si počít se srdcem, které někdo zlomil. Bude jich celkem deset. Předem upozorňuji, že některé z nich už možná zazněly v předcházejícím odstavci. Tentokrát však budou informace přece jenom trochu konkrétnější.
  1. První rada pro trpící kvůli zlomenému srdci zní: „Jezte dobře“. To však neznamená, že má daný člověk jíst výhradně to, na co má zrovna chuť, nýbrž, že by v jeho stravě měly být hojně zastoupeny složité sacharidy, které se nachází například v celozrnných obilovinách nebo v luštěninách. Důležitý je také přísun omega- 3 mastných kyselin. Ty obsahují ryby. Vitamín C zase dodejte tělu prostřednictvím ovoce a zeleniny. Tím stoupne hladina serotoninu v krvi, což je hormon, který pomáhá se vypořádat s depresí a vyčerpaností.
  2. O procházce na čerstvém vzduchu už byla řeč, ale ještě nebylo řečeno, co všechno dokáže taková „obyčejná procházka“ s naším organismem udělat. Díky ní se vám například rozproudí krev, vyčistí plíce, škodliviny se odstěhují z těla, netrvdím, že napořád, ale alespoň na čas určitě. Především však se však vyčistí mozek.
  3. Když vám někdo tolik zranil duši, pečujte pro změnu o tělo. Co takhle masáže, kosmetika nebo vířivka? Zní to lákavě, viďte? A je to také jeden ze způsobů na uvolnění mysli, hození veškerého pnutí za hlavu.
  4. Další účinnou metodou, jak se vypořádat se zlomeným srdcem je dovolená. Tak neváhejte, sbalte si svých pět švestek, jak se říká a jeďte si odpočínout, nejlépe na místo, o kterém jste vždy snili. Změna prostředí, setkání s jinými lidmi i dobrodružství, které patří k cestování, vám pomohou načerpat novou energii, vrátí chuť do života a dají i sílu na další boj.
  5. Své srdce posilujte i cvičením, aby pak lépe obstálo, kdyby se náhodou dostavilo nějaké citové zemětřesení.
  6. Pokud vám váš bývalý partner psal milostné dopisy, vyhoďte je i se společnými fotkami. Podle mého názoru by nebylo špatné zlikvidovat všechno, co by ve vás mohlo vzbuzovat bolestné vzpomínky na něj.
  7. Musím se přiznat, že sedmá rada v pořadí mě docela zaskočila. Podle ní by se totiž člověk bojující se zlomeným srdcem měl učit cizím jazykům. Je to však bez pochyby dobrá a užitečná rada. Tím se člověk seznámí s novou kulturou, potká nové lidi, rozšíří si obzory, zvýši své uplatnění na trhu práce. Hlavně v mozku plným slovíček a gramatiky už se nenajde místo pro černé myšlenky.
  8. Zkuste si psát všechny vaše pocity. Bude se vám s nimi lépe pracovat. Nikdo vám nebude mít za zlé, když papír roztrháte nebo jím přiložíte do krbu, sotva dopíšete. On o tom zapisování v podstatě ani nemusí nikdo vědět. Může to kldině být vaše tajemství.
  9. V předchozím odstavci jsem sice uvedla, že přecpávat se čokoládou není dobrý nápad, ale kousek si dát můžete. Neměli byste však sáhnout po první lepší čokoládě, kterou najdete doma v poličce nebo v obchodě. Pochutnejte si na kvalitní hořké čokoládě, která obsahuje hodně kakaa. V takové čokoládě totiž najdete i fenolické látky, jež vás budou chránit před rakovinou, stárnutím i mnoha jinými potížemi. Ve výhodě jsou ti, kteří rádi nakupují oblečení. Ti také vědí, že radost z nového přírustku do šatníku sice možná netrvá dlouho, ale skvěle to rozptýlí. Můžete navíc zkusit změnit i styl nebo dokonce celkově pohled na svět. Třeba se opravdu začnete cítit lépe a celý váš život se změní k lepšímu.
  10. A hlavně nezapomeňte, že ještě pořád je na světě spousta lidí, kteří vás mají rádi a záleží jim na vás. Pamatujte taky na to, že existuje Někdo, kdo vás bude vždycky milovat takové jací jste. Tím Někým je sám Bůh. Já tomu alespoň věřím.

Krystyna Kędziorová


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

Olympiada_v_Sizuoka3
p1140741
07
47_1soutezni_den_270...
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.