Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
Rubriky Různé články Cholesterol škodí jenom, když mu k tomu dáme prostor

Cholesterol škodí jenom, když mu k tomu dáme prostor

K dyž se řekne cholesterol, většině lidi se zježí vlasy na hlavě, začne jim běhat mráz po zádech, začnou lomit rukama a lamentovat nad tím, jak ten cholesterol jenom škodí, jak moc je zapotřebí ho stále snižovat a že by bylo nejlepší, kdyby se z organismu nadobro ztratil. Alespoň by tělu přestal škodit. Skutečně obvykle cholesterol vnímáme jako něco škodlivého, nezdravého a zbytečného, co se nejspíš do lidského těla dostalo omylem. Ale napadlo vás někdy, že i ten cholesterol možná organismus na něco potřebuje a že není tak nebezpečný, jak se domníváme?

A k čemu je vlastně ta steroidní látka zvaná cholesterolem dobrá? Náš organismus ji potřebuje například pro tvorbu hormonů a vitamínu D. Podílí se také na zpracovávání tuků a svůj význam má i při tvorbě buněčných membrán. Existuje cholesterol vnější, který se do organismu dostává prostřednictvím stravy a cholesterol vnitřní, který si tělo dovede samo vyrobit. Cholesterol, to je v podstatě tuk, no možná ne tak doslova, ale povaha této látky tuková je. Věřte nebo ne, našli byste ji v každé lidské buňce. Důležitou stavební jednotku představuje i pro nervy, mozkové buňky a určité hormony, což už bylo vlastně uvedeno výše. Na většinu výroby této látky stačí organismus sám, ale část přece jenom musíme dodat my právě potravou. Naše tělo se zkrátka bez cholesterolu neobejde.

Je však samozřejmé, že jeho nepřiměřené množství v krvi může natropit pěknou paseku. V nebezpečí je pak především srdce. Celková hladina cholesterolu by neměla překročit množství pěti milimolů na litr. Pokud se tak stane a hladina se zvýší na 5,1 až 6,5 milimolů na litr, pak se jedná o zvýšený cholesterol. Lidé, kterým cholesterol takhle stoupl, by měli věnovat větší pozornost potravinám, které jedí a jejich životnímu stylu nějaká ta úprava jenom prospěje. Hladina cholesterolu však může někdy vyšplhat až nad stanovenou hranici 6,5 milimolů na litr. Tehdy už se jedná o skutečné riziko. Osoby s takto vysokým cholesterolem pak ohrožuje vyšší riziko, že se u nich objeví právě srdečně-cévní choroby. Proto by měli vyhledat lékaře a svěřit se do jeho péče. Je také důležité, aby pacient věděl, jaký je jeho celkový cholesterol, stejně tak jako hladinu svého tzv. hodného cholesterolu HDL, ale i toho zlého LDL. Když totiž tento zlý cholesterol přesáhne množství 3 milimoly na litr, tak se kvůli němu začne nadbytečný cholesterol usazovat v cévních stěnách, tam se tvoří sklerotické pláty. Cévy přestávají být pružné a prostor pro průtok krve je čím dál užší. O hodném a zlém cholesterolu by se dalo říct, že jsou to vlastně takoví dva hrdinové, kteří spolu bojují. Zlý cholesterol je záporák, který organismu škodí a hodný cholesterol mu to jako správný klaďas kazí a ničí ho tím, že jeho přebytečné množství odvádí z krve znovu do jater, kde je metabolizován.

Lidé, kteří neprovozují žádný sport, by neměli denně přijmout víc než 30 mg cholesterolu za den. Oproti tomu sportovci, kteří spotřebují denně více energie a jejich tělo tedy potřebuje, ji také více přijmout, mají právo i na vyšší dávku cholesterolu. I jim však hrozí, že doporučovaný limit bez problémů překročí. V tomto případě jsou vegetariáni ve značné výhodě. Pokud je však člověk aktivní, může počítat se zpětnou vazbou. To znamená, že když takový jedinec sní dostatečné množství cholesterolu, jeho produkce v játrech se sníží.

Ne vždycky si však člověk za vysoký cholesterol může sám. Na vzniku tohoto problému se totiž kromě vnějších faktorů podílí i dědičnost. Hovoříme zde například o nemoci zvané familiární hypercholesterolémie. K přenosu tohoto onemocnění dochází autozomálně dominantně. Stačí pouze, aby dítě dostalo nemocnou sadu genů od jednoho z rodičů a onemocní. Další onemocnění vysokým cholesterolem vznikají pravděpodobně z části kvůli dědičnosti a z části je způsobuje životní styl. Hladina cholesterolu však může stoupnout také v důsledku nějaké jiné choroby. Většinou jde o onemocnění jater, ledvin, či štítné žlázy apod. Vysoký cholesterol není ani tak nemoc, jako spíš hodnota. Proto u něj také nejsou žádné zvláštní projevy, i v tom spočívá jeho nebezpečí.

Je víc než jasné, že o vysoký cholesterol nikdo nestojí. Přesto tato potíž některé lidi postihne. Ovšem i vysoký cholesterol se dá léčit. A o jakou léčbu se vůbec jedná? Jelikož vysoký cholesterol vyhrožuje především tím, že vyvolá kardiovaskulární onemocnění, týká se léčba veškerých rizikových faktorů chorob, které se pod souhrnným názvem kardiovaskulární skrývají. Pacientovi nejsou podávány žádné zvláštní léky. Musí ale změnit svůj životní styl, což se provádí daleko nesnadněji, než se to řekne. A jaká omezení čekají každého, kdo se rozhodne bojovat se zmíněným nepřítelem? Jak aktivní tak pasivní kuřáci by se měli definitivně rozloučit s cigaretami. Kouření totiž z našeho těla v podstatě vyhání hodný cholesterol. Kvůli němu se jeho množství snižuje. Lidé trpící obezitou by měli udělat všechno proto, aby zhubli, jelikož nejenom vysoký cholesterol, ale právě i obezita dokáže zvýšit riziko kardiovaskulárních onemocnění. Nedílnou součástí léčby je také zdravé stavování, při kterém se samozřejmě zaměřujeme na nižší příjem cholesterolu. Další léčebnou metodou je pohyb. Je velmi dobře, když se podaří upravit i pacientův krevní tlak. Vysoký krevní tlak je rovněž fanouškem a pomocníkem nemocí srdce a cév.

V tomto případě člověk nejlépe sám sobě prospěje, když se bude řídit pokyny ohledně životního stylu. Snažit se o to, aby strava, kterou jíme, byla zdravá a připravovat ji vhodným způsobem, je namístě. Dávat častěji přednost pokrmům vařeným v páře a dušeným, před těmi pečenými a smaženými se bez pochyby vyplatí. Pochopitelně, že existují látky, u kterých bylo prokázáno, že dovedou snížit cholesterol v krvi, patří mezi ně třeba vláknina nebo nenasycené mastné kyseliny i potraviny, které se mohou pochlubit stejnou schopností. K takovým potravinám řadíme například artyčok, cibuli, citrusy, fazole, česnek, jablka, len i lněný chléb, dále pak houby, oves, ryby, konkrétně sledě, lososa, sardinky a tuňáka. Kromě toho pomáhají i červené víno, rýže, mandle a vlašské ořechy.

Určitě se v uvedeném seznamu najde něco pro každého strávníka. Výběr je pestrý a veliký. Takže vysoký cholesterole, třes se!

Krystyna Kędziorová


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

46_1soutezni_den_270...
socialni-podnik02
v-dolina2010-18
img_3764
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.