Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
Rubriky Různé články Saunování

Saunování

S lovo sauna je finského původu a označuje malou místnost, která se vyhřívá a slouží k saunování. Tato místnost je uvnitř obložená dřevem a je dobře izolovaná od okolních teplot. Sauna se vyhřívá přibližně na teplotu 60–110°C. Nejnižší teplota je na spodních lavicích a nejvyšší u stropu. Finská sauna se vytápí saunovými kamny, která jsou vytápěna dřevem. Někde se používají i elektrická kamna.

Saunování se nedoporučuje lidem, kteří trpí onemocněním srdce, vysokým krevním tlakem, infekčními chorobami, akutním onemocněním dýchacích cest a některými kožními problémy. Zde je lepší se o vhodnosti saunování poradit z lékařem. Do sauny není vhodné vstupovat pod vlivem alkoholu a v případě velké únavy nebo stresu. Dále se doporučuje, aby návštěvník sauny byl najezený „tak akorát“.

Saunování má čtyři fáze

  1. První krok je přípravný a v něm se návštěvník osprchuje teplou vodou a mýdlem. Pak je dobré se utřít úplně do sucha.
  2. Následně se přesuneme do vyhřívárny. Ve většině případlů se odloží ručník a lehne se na něj. Nahota je tady prospěšná pro tělo. Proto jsou sauny rozdělené na dámské a pánské. V případě smíšených saun je lepší si dopředu zjistit, jestli se v nich používají plavky nebo ne. Je dobré začínat pobyt v potírně na spodní pryčně, kde je nižší teplota a postupně se přesunout na horní lavičku. Délka pobytu ve vyhřívárně je kolem 15 minut. Je to individuální, uvádí se, že když dojde k velkému pocení, je dobré potírnu opustit. Saunování musí být příjemné, v případě jakýchkoliv nepříjemnosti je lépe potírnu opustit a po ochlazení saunování ukončit.
  3. Další krok je ochlazení. To může být studeným vzduchem, sněhem, sprchou nebo vodou. Je zajímavé, že tento přechod z tepla do chladu je na chvíli příjemný. Do vody se doporučuje lépe sestoupit plynule po schodech než skočit po hlavě. Tady je dobré provést dechové cvičení, nebo malou rozcvičku. Když nám začne být zima, je to signál k návratu do potírny. Doporučuje se proces střídání tepla a chladu provést 3 krát.
  4. Na závěr saunování se osprchujeme jen vlažnou vodou. Šampony ani mýdla raději nepoužíváme, mohlo by dojít k podráždění pokožky. Pak je dobré ještě 30 minut odpočívat a doplnit tekutiny nebo něco lehkého sníst. Po saunování bychom se neměli již potit.
Během saunování se uvolňují unavené svaly, zklidňuje se mozek, zlepšuje se krevní oběh a látková výměna. Dochází k posilování cévního systému a zlepšování obranyschopnosti organizmu. Saunování pomáhá při chronickém zánětu žlučníku, slinivky břišní, tenkého a tlustého střeva a při vředových onemocněních v počáteční fázi. Pocení při saunování má za pozitivní následek, že se odplavují škodlivé látky ze svalů, kloubů a nervů. Proto je saunování často součástí rehabilitace při mnohých zdravotních problémech. Saunování se doporučuje opakovat několikrát za sebou v týdenních intervalech.

Jarmila Jalowiczorová


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

IMG_1002
okolo-msk2011-501
luhacovice-05
PA062163
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.