Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
Rubriky Různé články Chudokrevnost

Chudokrevnost

J iž ve středověku se pouštělo žilou a to z důvodu vytvoření nové krve. Chudokrevnost známe pod pojmem anémie či blednička. Buď má postižený málo červených krvinek v krvi, anebo červené krvinky obsahují minimální množství hemoglobinu – to je červené barvivo, které má na starost přenos kyslíku.

Příčiny chudokrevnosti mohou být rozličné, kvůli nemocem může být zkrácená životnost červených krvinek nebo na vině mohou být dlouhodobé nemoci, u kterých dochází k pozvolným ztrátám krve.

Většinou chudokrevnost je zapříčiněná absencí železa. Železo potřebujeme na tvorbu hemoglobinu v krvi, jenž váže kyslík. Ženy trpící silnou menstruací jsou ohrožené velkým úbytkem nejenom železa, ale i kyseliny listové.

Charakteristickým znakem chudokrevnosti je bledá kůže. Lidé strádající chudokrevností jsou zasažení vyčerpaností a opakovanou únavou. Spousta z nich má nepříjemné brnění v nohách, tvoří se jim často bolavá místa v ústech a trápí je silné krevní podlitiny a někteří si stěžují navíc i na hluchotu.

Proto se lidem trpícím chudokrevností radí konzumovat jídla bohatá na železo. Lidské tělo umí lépe vstřebat železo obsažené v živočišné stravě než železo z rostlinné stravy. Využitelnost rostlinného železa se děje za pomoci kyselin a vitamínu C, který je obsažený v rostlinné stravě. Mělo by se také přihlížet, aby strava byla obohacena o vitamín B12, jenž má zásluhu na zásobování těla železem.

V takovém případě bylo kdysi doporučováno lidem, aby jedli karotku, červenou řepu, jablka a pili červené víno, podle dnešních znalostí tyto potraviny nemají nijak zvlášť vysoký obsah železa a ani kyseliny listové a tak se zjistilo, že při léčbě chudokrevnosti nejsou moc efektivní.

Kyselina listová se nachází ve veškeré tmavě zelené listové zelenině a salátech a to třeba ve špenátu, mangoldu, v petrželi, v brokolici, v kadeřávku, v luštěninách, v pivovarských kvasnicích, v pšeničných klíčcích, v celozrnných obilovinách, v ořechách, v játrech. Tento vitamín je rozpustný ve vodě, je ovšem velmi citlivý na světlo a teplo. Ničí se dlouhým vařením, kde dochází až k 90 % ztrát. Z tohoto důvodu se používá i voda z vaření do jídla a vařit by se mělo vše krátce.

Bezprostředně před jídlem je vhodné připravovat pokrmy ze syrových salátů a zeleniny a uchovávat v ledničce a také co nejdříve spotřebovat.

Čočka je výborná na červené krvinky a tím i na anémii. Maliny a ostružiny se mohou pochlubit vysokým obsahem železa, hořčíku a draslíku, ty snižují krevní tlak a podporují regulaci srdečního rytmu. Železo najdeme v datlích, v rozinkách, ve fících. V živočišných produktech je železo ve svalovině, vejcích, v rybách a korýších. Vitamín B12 je obsažen v živočišných produktech mnohem více než v rostlinných. Nesmí se tento vitamín zahřát nad 200°C, proto přípravu masa zkraťte, třeba při dušení. Kyseliny, například ocet ničí vitamín B12.

Zařazujte do jídelníčku i brukvovitou zeleninu, je naprosto ideální pro naše zdraví a to především kapusta, kedlubna, brokolice atd. Tato zelenina obsahuje kromě železa, vitaminu B skupiny a vitaminu C i hořčík, zinek, měď, jód a fluor.

Nezapomínejte na celozrnné obiloviny například pšenice a žito, ve svém složení mají železo, vitamíny B skupiny, draslík, hořčík, mangan, zinek.

Některé druhy anémie jsou dědičné, ale například rizikovou skupinou jsou i vegetariáni. Při závažné chudokrevnosti je na místě nechat si provést vyšetření krve a na základě výsledků lékař stanoví diagnózu. Léčbu může lékař doplnit i o ultrazvukové vyšetření břicha. Ve vzácných případech se doporučuje punkce a vyšetření kostní dřeně, ta se odebírá z lopaty kyčelní nebo z hrudní kosti.

Hlídejte si správné složení jídelníčku, abyste tak předcházeli vzniku chudokrevnosti. Konzumaci masa můžete nahradit ve stravě vajíčky, ale pozor, máte-li vyšší hladinu cholesterolu v krvi.

Některé druhy anémií bývají spojené s nedostatečnou tvorbou krvinek a je docela možné, že je to dáno geneticky.

Karin Šimovcová


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

okolo-msk2011-304
65_vylet_2809-1735
DSC02119
27_zahajeni_2609-162...
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.