Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
Rubriky Různé články Procvičujte mozek – zůstane svěží do pozdějšího věku

Procvičujte mozek – zůstane svěží do pozdějšího věku

L idský mozek má neomezenou kapacitu, má asi 100 miliard nervových neuronů, jež vzájemně propojují tzv. synapse. Mozek je řídící orgán nervové soustavy. Každá buňka tvoří až 20 000 spojení. Tato spojení se během let neustále mění, některá spojení se zesilují (např. učením) jiná zanikají. Mozek ovládá tělesné funkce, jako je činnost srdce, pohyb, řeč, trávení, myšlení, paměť, vnímání emocí.

Jedna ze záludných nemocí, která devastuje mozkovou hmotu, je Alzheimerova choroba. Co můžeme udělat pro zlepšení paměti? Nabízí se vůbec nějaká záštita proti této nemoci?

Paměť je jako sval a proto je hodnotné být neustále zvědavý a snažit se cvičit tento důležitý sval, neboť hrozí, když se nebude používat, že ZAKRNÍ.

V prvních dvou letech života člověka se tvoří spojovací dráhy v mozku a už tady je významné se věnovat trénování mozku například výukovými hrami pro děti.

Měli byste si vyhledat aktivitu, která nebude pro vás trápení, ale bude pro vás potěšením. Někoho baví učení jazyků, jiný zvolí návštěvu divadla, nebo třeba hru na hudební nástroj, čtení, cestování. Neodmyslitelné místo zaujímá i pravidelné udržování vztahů s přáteli. Nebo si procvičujte mozek pomocí logických úloh, matematických příkladů, zachováte si tak mozek v té nejlepší kondici do pozdějšího věku. Doporučováno je i hraní speciálních počítačových her pro cvičení paměti, je to skutečně zábava pro celou rodinu.

Mezi rady na posílení paměti patří třeba nakupování bez seznamu, učení se zpaměti telefonní čísla pro vás nepostradatelná, během nákupu spočítat si útratu atd.

Lidé si dobře zapamatují situace, které na nich zanechali silný emotivní vliv – to znamená, že zajímá-li vás obsah, tím hlouběji to zůstává v mozku.

Mozek vysílá signály neustále i ve spánku, a proto byste se měli naučit odpočívat. Nejenom spánek se stává nepostradatelný a přináší odpočinek, ale dobře vám poslouží i poslech hudby nebo sport. Bude to radikální přínos pro váš mozek, aby veškeré zprávy optimálně zpracoval.

Sport vylepšuje mozkovou činnost. Například plavání, jízda na kole, běh, přinutí mozkové buňky pracovat. Vědci odhalili, že paměť funguje působivěji právě při pohybu.

Ve stravě by nemělo chybět ovoce ani zelenina. Důležitý je přínos aminokyselin, ty jsou bohatě obsažené v rybách, v zelených salátech, v drůbežím mase, v avokádu. Dokonce sklenka červeného vína je zdrojem antioxidantů, které ochraňují mozek. Opak – přílišné pití alkoholu a požívání tablet na spaní a nikotin – zapříčiňuje jeho poškození. Pro zajímavost, borůvky vlastní vysoký obsah antioxidantů a vhodné je i pití zeleného čaje.

Ve stravě jsou nezbytné potraviny bohaté na vitamín B, proto konzumujte celozrnné pečivo, špenát, brokolici, fazole. Nezanedbávejte ani pitný režim, je to pro váš mozek obzvlášť důležité občerstvení. Čokoláda obsahuje teobromin a ten má obdobné účinky jako kofein – stimuluje centrální nervovou soustavu. Čokoláda vytváří v lidském těle endorfiny – hormony štěstí.

Kdo rád luští křížovky, tak si nevědomky zlepšuje levou mozkovou stranu. Spousta odborníků zase radí skládat puzzle právě pro vylepšení pravé mozkové strany a takovýhle střídavý trénink dopomáhá vytvářet nová spojení v mozku.

Abyste způsobili spolupráci obou mozkových částí, začněte číst, ale nahlas.

Zlepšení vizuální paměti docílíte popisováním různých událostí nebo věcí ostatním. Je více činností jak své smysly cvičit. Velmi úspěšné je zařadit jak pohybovou aktivitu, tak trénink mozku dohromady. Dočkáte se jednoznačně vylepšení paměťových výkonů a oddálíte si proces stárnutí.

Karin Šimovcová


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

luhacovice-10
p1140803
cyklomaraton-k24-201...
25
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.