Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
Rubriky Různé články Obezita (2. část)

Obezita (2. část)

C o je to obezita, jaké jsou příčiny jejího vzniku i rizikové faktory. Na tohle všechno jsme si odpověděli v první části článku. Teď je čas pokročit s problémem zvaným obezita o kousek dál a zaměřit se na prevenci, léčbu a komplikace tohoto onemocnění.

Ten, kdo by chtěl udělat opravdu všechno pro to, aby se nestal obětí výrazné nadváhy, musí především upravit svůj životní styl. V potravě, kterou člověk denně příjme, by měly být všechny důležité živiny a jejich množství by mělo být rozumné a přiměřené. Když je někdo nemocný a trpí žaludečními potížemi, doporučuje se mu, aby jedl v menších dávkách, ale častěji. Naučit se jíst takovým způsobem by bez pochyby prospělo i těm, kteří jsou úplně zdraví. To je totiž další krok, jak se bránit před otylostí. Mezi pokrmy, které jsou vhodné ke konzumaci patří zejména celozrnné výrobky, zelenina a ovoce, mléčné výrobky s nízkým obsahem tuku, bílé maso a další produkty podobného druhu. Prevence obezity se pochopitelně neobejde bez pohybu, jak všichni jistě dobře víte. Jedině pohybem můžeme pomoci tomu, aby spalování kalorií bylo rychlejší. Je tedy nutné hýbat se, chodit cvičit a sezení u televize nebo jiné aktivity, během kterých se sedí dlouhou dobu, se snažte omezit. Říká se, že rychlá chůze je nejzdravějším sportem. Tak proč bychom se nemohli udržovat v kondici pomocí procházek? Tyto procházky by měly probíhat minimálně třikrát týdně a trvat alespoň půl hodiny. Postupně je ale dobré je prodlužovat. Velký význam pro účinné hubnutí má také zbavení se stresu a vyškrtnutí jej ze svého života. Jenže to je právě jedna z těch věcí, které se lehko řeknou, ale hůř udělají. Kdyby to bylo snadné, zbavil by se ho okamžitě každý člověk a rád.

Léčba obezity by se na první pohled nemusela zdát vůbec těžká. Ale, jak se říká, zdání hold 0někdy klame. Ne jinak je tomu v tomto případě. Obézním lidem stačí dodržovat „jednoduché“ zásady a nemoc by jim měla dát pokoj. Pravidla, kterými je třeba se řídit však vyžadují sebekázeň, disciplínu, dobrou paměť a další vlastnosti. Ostatně posuďte sami. První věc, na kterou je při léčbě obezity třeba dbát je složení stravy a starat se o to, aby energetický příjem nebyl příliš vysoký.

Lidé trpící obezitou by se měli vyhýbat především živočišným tukům a pokrmům, jež obsahují velké množství jednoduchých cukrů. Jedná se například o slazené nápoje, či cukrovinky. Jednoduché cukry, ale také snadno dostaneme do těla, když budeme příliš sladit třeba pečené výrobky nebo kávu a čaj. Existuje však i něco, čeho by nemocní měli naopak konzumovat víc. Tím něčím je vláknina. Jíst více vlákniny, to znamená zařadit do svého jídelníčku více ovoce a zeleniny, které jsou bohatým zdrojem této živiny. Příjem soli a sladkostí je rovněž nutné omezit.

Člověk, který bojuje s otylostí, by měl jíst častěji a malých dávkách. Konkrétně by to mělo být osm až desetkrát za den. Je velice důležité, aby nemocný neměl pocit hladu. Léčba výrazné nadváhy ani v nejmenším nespočívá v držení nějaké drastické diety nebo dokonce hladovky. V takových případech se totiž dostaví tzv. jojo efekt, což znamená, že hubnutí bude mít zcela opačný efekt než bychom chtěli. Hladovka je pro organismus nefyziologickým zásahem do metabolismu. Organismus se po něm přizpůsobí jinému ekonomickému režimu a všechny živiny, které příjme, pak o to víc ukládá do svých tukových zásob a my místo abychom hubli, tak přibíráme na váze.

Další věcí, kterou je třeba striktně dodržovat je pitný režim. Nejedná se zde pouze o dostatečný příjem tekutin, ale také o zdroje těchto tekutin. Energetické nápoje a minerální vody, které obsahují kysličník uličitý rozhodně nejsou pro obézní lidi vhodnými tekutinami. Měli by naopak pít čaje a neperlivé vody. Mnoho kalorií najdeme v alkoholu, který navíc poškozuje játra a to je jednou z příčin rychlejšího ukládání tuků v tukových rezervách. Kromě toho může způsobit vznik aterosklerózy. Takže přátelit se s ním během boje s otylostí není zrovna nejlepší nápad i tady může zradit.

Aby došlo k ovlivnění jakýchkoliv metabolických změn, je třeba pohybového režimu. Proces hubnutí není výjimkou. Cvičení by mělo být vytrvalostního charakteru. Kromě chůze to může být například jízda na kole, či rotopedu nebo plavání. Nejlepší je věnovat se zvolenému sportu denně. Stres je bezesporu jedním z faktorů, které přispívají k obezitě.

Příroda je mocná a naučila nás spoustu věcí, které potřebujeme k životu. K těmto věcem patří i zvládání stresu. Když jsme ve stresu, volíme zpravidla jednu ze dvou možností, buď útok, nebo útěk. Doby se mění, ale náš organismus a jeho přirozená obrana příliš ne. Chci tím, říct, že si ještě stále nezvykl na to, že ve dvacátém prvním století je stres vpodstatě součástí života lidí a reaguje na něj stejně jako dřív. Mluvíme zde hlavně o stresu psychického charakteru. Jenže v dnešní době je nutné se ovládat, dusit v sobě vztek a zachovávat klid nejlépe v každé situaci. Právě proto se v nás stres hromadí a obezita není zdaleka jedinou nemocí, kterou může přivolat. Nejlepším způsobem pro odbourávání stresu je již zmíněný pohyb.

Obezita je onemocnění jako každé jiné a tak i v jejím případě mohou nastat komplikace, které mohou zhoršit průběh nemoci a znesnadnit její léčbu. Právě tyto komplikace představují snad největší nebezpečí otylosti. Často jimi bývají kardiovaskulární onemocnění. Většinou se jedná o vysoký krevní tlak, některou z ischemických chorob srdečních nebo o aterosklerotické změny cév, jež někdy vedou třeba k mozkové příhodě. Obézní lidé také daleko častěji onemocní metabolickými chorobami (hlavně cukrovkou druhého typu, vysokým cholesterolem a mnohdy i dnou), než lidé zdraví. Otylí jedinci jsou navíc snadnější kořistí pro nádorová onemocnění. Výrazná nadváha představuje velkou zátěž pro kosti a klouby celého těla, a tak dochází ke špatnému držení těla, přílišnému opotřebení kloubů, snížení jejich pohyblivosti a zánětům těchto částí těla. Samozřejmě, že nemoc, o které hovoříme má dopad i na psychiku pacienta, který často trpí depresemi a dalšími psychickými problémy. Ty však vedou obvykle k tomu, že jedí ještě víc. Mohou se také vyskytnout potíže s dýcháním, s kůží, s neplodností, onemocnění gynekologická a trávícího traktu. Veškeré komplikace obezity, ať už by byly jakékoliv, jsou docela závažné a není bezpečné je podceňovat, protože většina z nich může způsobit i předčasné úmrtí. Má-li ovšem léčba úspěch a hmotnost pacienta se sníží, začnou ustupovat i komplikace nemoci.

Tak to vidíte, že je daleko lepší a snadnější bojovat proti výrazné nadváze než s ní. Ale já věřím tomu, že vy všichni se snažíte jíst zdravě, dbáte o svou kondici a snažíte se vyhýbat stresovým situacím. V tom případě se, alespoň podle mého názoru, nemusíte obezity obávat. Tak ať se Vám to daří. Jen tak dál.

Krystyna Kędziorová


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

img_9266
P6265906
edf-tour-2010-bielsk...
13-opava-jakartovice
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.