Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
Rubriky Různé články Osm tipů na zdravou svačinu (Orinace.cz)

Osm tipů na zdravou svačinu (Orinace.cz)

K ručení v břiše ruší od školního soustředění většinu školou povinných dětí. Polovina jich nesnídá a dalších až sedmnáct procent školáků je o hladu až do chvíle oběda. Lékaři přitom varují, že nepravidelná strava zakládá u dětí nejen na sklony k obezitě, ale výrazně ovlivňuje i jejich soustředění a tím pádem prospěch.

Podceňovat tedy pořádnou svačinu – to se nevyplatí. Měli byste naučit dítě před školou snídat a pak mu dát s sebou jídlo na dopolední i odpolední svačinu, pokud má delší rozvrh. Pokud dítě naučíte pravidelně jíst – a to potraviny zdravé – nemusíte se bát dětské obezity, která ale v současnosti trápí dvacet procent školáků.

Investice do kvalitní svačiny se rozhodně vyplatí. „Dětskému organismu totiž na jednu stranu umožňují doplnit energii, na druhou však také podporují jeho pozornost a mají kladný vliv na učení,“ vysvětluje pediatrička MUDr. Dana Nedělková a dodává: „Pokud dítě nosí svačiny zpátky domů, měli byste zjistit proč. Někdy je to je důsledek špatného načasování. Během dopoledních přestávek děti často upřednostňují hru se spolužáky, musí stihnout toaletu apod. Odpoledne pak navazují sportovními aktivitami, svačinu proto často nestíhají dojíst.“

Co ke svačině?

Odborníci často používají termín „zdravá či správná svačina“. Co to ale je?
  • Základem správné školní svačiny je pečivo doplněné zeleninou. Má v ní mít své místo i ovoce.
  • Jako dopolední svačina je vhodný např. tmavý chléb namazaný vrstvou pomazánky z tvarohu s plátkem šunky nebo sýra a nakrájenou zeleninou.
  • Pro odpolední svačinu jsou vhodné jogurty bez přidaných sladkostí, mléčné nápoje nebo müsli tyčinky, k tomu jablko nebo pomeranč.
  • „Důležité je také nezapomínat na pitný režim. Dítě by mělo denně vypít 1,5 až 2 litry tekutin,“ zdůrazňuje pediatr, MUDr. Zlatko Marinov.
  • Čtěte také: Desatero dětské životosprávy pro předškoláky a školáky.

Nevhodné svačiny pro děti

Při přípravě (školních) svačin by se měli rodiče vyvarovat především:
  • Výrobkům, jež obsahují volné nasycené tuky (např. máslo, sádlo).
  • Výrobkům, jež obsahují skryté nasycené tuky: Uzenářským výrobkům (např. salámy, paštika), tučnému pečivu (např. buchty, koláče, plněné croissanty), pokrmům typu „fast food“ (např. párek v rohlíku, hamburger, pizza).
  • Sladkostem, sladkým minerálkám a limonádám.

Tipy odborníků na nejlepší dětskou svačinu

  • 1 bílý jogurt, 100 g hroznového vína (lze použít jakýkoliv druh ovoce).
  • Jablko se sýrem typu cottage.
  • 1 müsli tyčinka s 1 polotučným jogurtem, mandarinka.
  • 250 ml jogurtového nápoje, tmavý rohlík s kolečkem okurky.
  • Křupavý chléb se sýrem a rajčetem (3 plátky křehkého chleba, tavený sýr nebo žervé, 1 rajče).
  • Křehký chléb s bylinkovým sýrem (křehký chléb, tvarohový sýr smíchaný s bylinkami dle vlastní chuti) s proužky papriky.
  • Celozrnná bageta s mozzarellou a rajčetem (celozrnná bageta, margarín, rajče a ledový salát).
  • Tmavá bageta s tuňákem (tmavá bageta, tvarohový sýr, tuňák, ledový salát).

Triky, kterými děti „přemluvíte“, aby svačinu snědly

I kdybyste splnili všechna doporučení odborníků a připravili tu nejzdravější svačinu, je vám to k ničemu, pokud jí dítě nesní. Jak ho k tomu ale „dotlačit“, když na něj nemůžete osobně dohlédnout? Psychologové nabízejí tři metody, jak dítě zaujmout a ke svačení motivovat.

Společná příprava

Děti dávají přednost jídlu, na jehož přípravě se podílely. „Proto rodičům doporučuji společnou přípravu dopolední i odpolední svačiny. Vytvoří si tak příjemný rituál, u kterého si mohou o jídle povídat. Dozví se tak, co dítěti chutná a jaké svačiny naopak odmítá,“ vysvětluje MUDr. Marinov.

Trendově

Pořízení barevné svačinové krabičky představuje recept, jak přilákat pozornost dítěte. Ideální je, aby si ji samo vybralo. Pokud se mu líbí, svačí raději a pravidelněji. Designová a lehká láhev na pití pak školáka může odradit od nákupů sladké limonády. Ideální je naplnit ji čistou vodou a vyhnout se džusům a perlivým nápojům.

Kreativně

U dětí platí dvojnásob, že jedí očima. Tři barevné varianty papriky je zaujmou více, než stejné množství zelené. Také krájení zeleniny a ovoce na malé kousky je dobrým nápadem. Dětem se lépe kouše a více jí sní. Pokud svačina dítě zaujme, nezůstane zapomenuto v krabičce.

autor: Renata Vyšínová, ordinace.cz


 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

08-opava-jakartovice
22_zahajeni_2609-135...
narozky1
rakousko2011-19
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.