Metoda France Guillain - Žijte vyrovnaně

Metoda France Guillain - Žijte vyrovnaně

France Guillain

Metoda France Guilain, matky pěti dětí, úspěšné francouzské spisovatelky, autorky více než šedesáti knih, jež proslula plavbou na plachetnici kolem světa, která žila v USA, Mexiku, Číně, na Filípínách i na Galapágách, si dává za cíl, abychom jedli každé jídlo s chutí a radostí, a přesto si udrželi pěknou postavu a dobrou kondici.

Když se France Guilain plavila dvacet let na plachetnici kolem světa, mohla se na vlastní oči přesvědčit, jak v poslední době v Polynésii, Číně, Filipínách, Africe, Španělsku, ale i v dalších zemích lidé tloustnou, zdravotně strádají, jsou apatičtí a ztrácejí bystrého ducha, když s oblibou jedí produkty, ve zvýšené míře obsahující cukr, mouku, průmyslově zpracovaného oleje, nebo holdují konzumaci nejrůznějších mléčných výrobků. Rýži, ryby a zeleninu nahradila hotová mražená jídla, sendviče, čokoládové bonbony a zmrzlina. Ona sama vyzkoušela mnoho různých výživových směrů, které se někdy i samy vylučují. Zaujalo ji, jak to dělají ti, kteří se ve zdraví a skvělé kondici dožívají vysokého věku a ještě se zpravidla věnuji práci nebo nějakému koníčku. Přišla na to, že jedí vše, co je přirozené, jednoduché a tradiční - zelenina, ovoce, ale také kořínky, nebo v menší míře maso a často pobývají na čerstvém vzduchu.
Doporučuje proto vyhýbat se baleným, mraženým či jinak konzervovaným potravinám a kupovat čerstvé sezonní produkty a složitá jídla ponechat spíš na sváteční rodinné dny. Můžeme se naučit respektovat nervové buňky, které jsou nejen v mozku, ale v celém těle včetně trávicího ústrojí a kultivovat touhu po jídle, místo okamžité potřeby mít ihned to, na co máme právě chuť.

Co si tedy naložit na talíř? Kolikrát denně máme jíst a jak rozpoznat signály nasycení? Syrová, nebo vařená strava? Jak vypadá jídlo z pěti složek a jak ovocný supermix?  Na tyto i další otázky, např. proč máme sklon k přejídání, jak jíst v průběhu dne atd. odpovídá s jasnými argumenty, podloženými lékařskými výzkumy. Zmiňuje jednotlivé druhy jídel, jejich plusy i skrytá nebezpečí, věnuje se správnému uchovávání potravin, vyjadřuje se k půstu, očistné kúře i dietám.

Další část zajímavé a přínosné publikace je věnována derivační koupeli, dále čistícím a regenerujícím účinkům jílu, potřebě vitamínu D ze slunečního záření a jeho vlivu na zdraví i psychiku. Čtenář se dozví o sezónně podmíněných depresích, které lze léčit terapií světlem a mnoho dalších poznatků o účincích slunečního i umělého světla. Autorka doporučuje pravidelné tělesné cvičení, doplňující především práci sedavého charakteru: „Když jsi pracoval jednu hodinu hlavou, pracuj také jednu hodinu svým tělem!“ Minimum, co pro sebe můžeme udělat, je chodit denně alespoň třicet minut rychlou chůzí.  

Kniha celkově vyznívá pozitivně a vzbuzuje chuť zlepšit dosavadní návyky a mít tak radost z nového přívalu energie, dobré nálady a ze života vůbec. Je v ní mnoho osobních zkušeností, konkrétních příkladů i příhod a užitečné poznatky jsou uváděny příjemně přitažlivým způsobem.

Anag 2017, 256 s.

Dana Vondrášková
 
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.