Jíst, mládnout, radovat se

Jíst, mládnout, radovat se

Amelia Freerová
10 kroků ke štíhlé linii, mladistvému vzhledu a duševní pohodě

Nutriční terapeutka a odbornice na dravou výživu přichází s vlastní metodou prospěšného stravování. Její úspěšnost, potvrzená mnoha spokojenými klienty, kteří navštívili soukromou kliniku A. Freerové, spočívá především v harmonicky vyvážené stravě bez omezujících diet, s důrazem na zdravý rozum a přirozený cit těla pro to, co a v jaké míře je pro něj skutečně dobré. Každý, kdo má chuť na ozdravnou změnu, pocítí záhy její blahodárné účinky.

Velkoryse pojatá kniha s množstvím fotografií a kreseb tuto chuť spolehlivě podporuje. Na konkrétních příkladech zjistíme, jak lze vhodnou úpravou stravy získat energii, odstranit psychické a kardiovaskulární problémy, udržet si optimální váhu a snížit projevy stárnutí, což se promítne do velmi příjemného pocitu duševní i fyzické svěžesti.  

Autorka přitažlivou formou a s dávkou vtipného nadhledu nabízí inspiraci na příjemnou změnu v jídelníčku a navyklých, tělu však nevyhovujících stravovacích návyků. Vychází z vlastních zkušeností, kdy se v důsledku náročné práce a nevhodné stravy (těstoviny, chléb, zákusky, tousty, sendviče atp.) cítila vyčerpaně, trpěla syndromem dráždivého tračníku a řadou infekcí. I když navštívila několik lékařů, nic nepomáhalo. Teprve na radu kamarádky se setkala s výživovým poradcem, který ji nasměroval na novou cestu a podnítil v ní zájem o studium optimální výživy a nutriční terapie. Jídlo sama vnímá především jako lék, který vyživuje a umožňuje nám prožít každý den co nejlépe.

Freerová v duchu této myšlenky, nabytých poznatků a studia osvětluje v deseti hlavních principech poznatky a postupy, jak upravit nevyhovující stravovací návyky a jíst chutné, jednoduše připravené pokrmy.  Z jídelníčku je třeba vyloučit nebo výrazně omezit, co tělo špatně snáší a dává o tom vědět (např. plynatostí po chlebu nebo mléčných výrobcích, nespavostí po kávě, průjmy atd). Prospěšná jsou jednoduchá vařená jídla z čerstvých surovin, různé masové i zeleninové saláty apod. Samozřejmostí by měla být kontrola zásob v domácnosti a vyřazení všeho nevhodného. Autorka rovněž radí, jak správně nakupovat a zmiňuje i význam potravinových doplňků. Náš vztah k jídlu odhaluje na několika typických ukázkách včetně té, kdy jíme jen z nudy, nebo jíme místo toho, abychom pili. Doporučuje - až na výjimky - obejít se bez svačin, což umožní vhodná skladba snídaně a oběda. Není přitom potřeba výrazně omezovat tuky, ale především cukr. Pokud dodržíme několik zásad, záhy zjistíme, že nám zdravé jídlo přináší šťastný pocit, stejně jako pravidelný, přiměřený pohyb.

V závěru knihy se dozvíme užitečné informace o chytrých kombinacích čerstvého jídla, které se uplatňují i v následujících chutných receptech vegetariánských, masitých vařených i syrových s bohatou obrazovou přílohou. Přehledný rejstřík spolu s rejstříkem receptů usnadňují rychlou orientaci v knize.

Kniha vyšla v nakladatelství Pavel Dobrovský - Beta 2016, 272 s.

Dana Vondrášková
 
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.