Cvičení s Jaroslavem Wojnarem * Projekt Podané ruce 2018 * Zooterapie Euroklíč
Rubriky Knižní novinky Buddhova kniha o spánku

Buddhova kniha o spánku

Buddhova kniha o spánku

Joseph Emet

Dharmový mistr Joseph Emet je žákem známého zenového mistra Thich Nhat Hanha, od něhož se naučil meditační techniku bdělé pozornosti. Založil Centrum bdělé meditace v kanadském Montrealu, kde již patnáct let s úspěchem učí skupiny i jednotlivce. Získané znalosti a zkušenosti předává v knize, věnované dokonalejšímu vnímání mysli, emocí a také přístupu k řešení konfliktů. Uvádí v ní sedm praktických cvičení řízené meditace, umožňujících změnit dosavadní návyky, bránící ve vyrovnanosti mysli a tím také klidnému usínání a spánku.

Bdělá meditace pomohla lidem nejen ke zmírnění stresu, ale také v překonávání osobních problémů. Trápíme-li se kvůli zdraví, dětem, problematickým vztahům či jsme nespokojení v práci, pak je nasnadě, že před usnutím nás budou starosti ještě více ovládat.

Pokud změníme svůj přístup a vzdáme se snahy mít vždy vše pod kontrolou, nebudou nás tíživé myšlenky tolik ovládat, což se projeví v celkovém uvolnění a mnohem lepším spánku. Propadáme-li stresu, drama, které si sami vytváříme, nás může snadno pohltit a neklidná mysl se stává naším nepřítelem. Myšlenky nás utvářejí, avšak těch skutečně užitečných je podle Thich Nhat Hanha pouhých deset procent.

Bdělá meditace umožňuje poznávat, jak funguje naše mysl, a díky tomu můžeme lépe objevovat sebe sama. Tento proces začíná soustředěným dýcháním, které je také předvedeno v krátkých meditačních cvičeních v druhé části knihy. Se soustředěnou myslí se rovněž mnohem lépe vyrovnáme se závislostmi a nutkavými touhami, jimž většinou podléháme, ať je to vztah k jídlu nebo třeba podrážděnému jednání. „Jakmile se naučíme snášet nepohodlí, touhu nebo podrážděnost, aniž bychom na ně reagovali, jsme náhle svobodní.“

Na negativní emoce a myšlenky, které nás často ovládají, působí jako lék vděčnost, opak nespokojenosti. Vybavíme-li si vše, co je v našem životě dobrého, čeho si vážíme, otevíráme prostor vděčnosti. Je dobré se na spokojenost a vděčnost zaměřit i před usnutím. Autor připomíná, že „před pár generacemi končili lidé den večerní modlitbou, nikoli večerními zprávami. Dobrý pocit z modlitby jim umožnil zklidnit se a usnout, zatímco večerní zprávy mívají často zcela opačný účinek.“

Po určité době věnované tréninku meditace budeme vnímat nejen mnohem lepší spánek, ale také to, jak se pročišťuje náš vztah k blízkým, k dětem, partnerovi, sousedům, nebo k šéfovi. Postupně se vybavují místo negativních pozitivní věci, a tak cvičení, jehož cílem je lepší spánek, bude zároveň zlepšovat i vztahy během dne, neboť díváme-li se na lidi s úctou a láskou, většinou to opětují.

„Bdělá meditace je skvělá cesta k poznání, že každý den, každý okamžik našeho života je důležitý. Umožňuje procitnutí do vlastního života, inspirující k prospěšným změnám a řešením.“

Dana Vondrášková
 
„Jsme obyčejní lidé jako vy, jen máme hendikep, se kterým náš život navenek vypadá odlišně, pro vás zdravé nezvykle. Pro kompenzaci máme různé pomůcky, ale v jádru se náš život od vašeho neliší. Radujeme se, sportujeme, bavíme se. Umíme i pracovat, i když si někteří zaměstnavatelé myslí, že s hendikepem jsme použitelní jen na ‚lepení obálek‘. Opravdu nemáme rádi, když nás druzí považují za chudáčky a litují nás.“

Pozvánka na besedu

Náhodné obrázky z naší Galerie

P1090997
v-dolina2011-21
IMG_1218
v-dolina2010-02
Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookies. Používáním těchto stránek souhlasíte s jejich použitím.
Více informací o používání cookies se dozvíte v tomto článku.